تعريف بازاريابي چيست: آشنايي با انواع رايج آن كه در كسب‌و‌كارها بكار مي‌رود

۷۰ بازديد ۰ نظر

تركيب بازاريابي و چهار «P» بازاريابييكي از شناخته‌شده‌ترين عبارات بازاريابي، مفهومي با نام «Marketing Mix» است كه به عباراتي همانند «آميزه بازاريابي» يا «آميخته بازاريابي»، «تركيب عناصر بازاريابي» و «تركيب بازاريابي» برگردان شده است. اين مفهوم در دنياي بازاريابي اغلب با عنوان «چهار P» معروف است؛ چرا كه نام انگليسي هر يك از چهار مؤلفه برپايي دهنده تركيب بازاريابي با حرف P ابتدا مي‌شود. تركيب بازاريابي از ماضي آميزه‌اي بوده است از فرآورده (Product)، بها (Price)، ترويج (Promotion) و مكان عرضه و پخش (Place). اساساً بازاريابي حول محور اين چهار مؤلفه اتمام مي‌شود. در واقع، تاكتيك‌ها و كانال‌هاي بازاريابي همواره در حال تغيير و تحول هستند، اما اين مؤلفه‌ها بنيادي هستند كه هرگز تغيير نمي‌كنند و همگي اقدامات بازاريابي با محوريت آن‌ها اتمام مي‌شود.البته مدل‌هاي ديگري (از جمله مدل هفت P) هم هستي دارد، ولي همين چهار مورد براي فهم نحوه كاركرد بازاريابي كفايت خواهد كرد. حال نگاهي مي‌اندازيم به تك تك اين مؤلفه‌هاي كليدي بازاريابي: محصولاين همان چيزي است كه كسب‌وكار به پيگيري فروش آن است. فرآورده مي‌تواند يك كالاي فيزيكي باشد، يا يك سرويس (مانند مشاوره، حق اشتراك يا هر چيز مثل ديگر). براي بازاريابي هر محصول، موارد ذيل بايد دقيقاً مشخص شود:- چند نوع مختلف از محصول بايد به فروش برسد؟ به عنوان مثال، يك شركت خودروساز بايد براي گروه‌هاي گوناگون خودروهايي كه مي‌خواهد فرآوري كند برنامه ريزي داشته باشد.- هر فرآورده بايد چطور بسته بندي يا ارائه شود؟ مثلاً فروشنده كف‌پوش اتومبيل بايد براي نحوه ارائه توليدات خود تصميم بگيرد كه آيا بايد در جعبه، كيف يا چيز ديگري به مشتري تحويل شوند.- چه خدماتي براي هر محصول ارائه خواهد شد؟ مواردي مانند ضمانت محصول، روند مرجوع كردن آن و موارد همانند بايد مشخص شود.علاوه بر اين‌ها، بازاريابي مي‌تواند به طراحي فرآورده و ويژگي‌هايي كه بايد داشته باشد نيز ورود كند. در واقع، بهترين عملكرد در بازاريابي در هنگامي رقم مي‌خورد كه گروه‌هاي بازاريابي با گروه‌هاي فرآوري همكاري مي‌كنند. قيمتطبيعتاً چيزي كه در اينجا موضوعيت دارد، هزينه خريد يا استفاده از فرآورده است. در عين حال، بها و مسائل مرتبط با آن برخلاف ظاهرشان موضوعات نسبتاً پيچيده‌اي هستند. از دسته موارد قابل ملاحظه در مبحث قيمت فرآورده عبارت‌اند از:- چه قيمتي مي‌تواند براي فرآورده مورد عقيده منطقي باشد؟ تعيين قيمت‌هاي عادلانه و بخردانه با پروا به هزينه‌هاي فرآوري و هزينه‌اي كه مردم آماده به پرداخت آن هستند آوش تك نيازمند آناليز بازار و پژوهش رقابتي ريزبين خواهد بود.- زمان‌بندي و سخيف و سياق اجرايي تخفيفات بايد به چه ترتيبي باشد؟ در چه بازه‌هاي زماني از سال يا بر پاي بست، چه سياست‌هاي تشويقي، مشتري مشمول اخذ تخفيف مي‌شود؟ آيا تخفيف به چهره درصدي يا يك رقم ثابت اعمال خواهد شد؟- آيا ارائه گزينه‌هاي متنوع براي پرداخت خرج بخردانه است؟ به عنوان مثال، شركت فروشنده خودرو مي‌تواند به جاي گرفتن همه مبلغ در همان ابتدا، گزينه‌هايي مانند ليزينگ يا پرداخت قسطي را در اختيار مشتري قرار بدهد.

شيپور از تصميم خود براي ورود به بازار بورس خبر داد

۷۱ بازديد ۰ نظر

به‌طور حتم حتي اگر جزو افرادي نباشيد كه در بورس سرمايه‌گذاري مي‌كنند، اين روزها ركوردشكني‌هاي شاخص بورس را شنيده‌ايد؛ فرايند شاخص بورس ايران برخلاف تالارهاي بورس اقصي نقاط جهان كه به واسطه‌ي ويروس كرونا روزهاي خوبي را سپري نمي‌كنند، همچنان روندي صعودي را در پيش گرفته و از همين‌رو هر روز شاهد جذب نقدينگي بيشتري نسبت به روزهاي قبلي است. همين امر باعث شده تا بسياري از شركت‌ها در فضاي كنوني كه يافتن سرمايه پروسه‌اي بسيار طاقت‌فرسا شده، حضور در بازار بورس را به عنوان فرصتي براي جذب سرمايه غنيمت بشمارند، چراكه در ماه‌هاي اخير سيل عظيمي از نقدينگي به سوي بورس روانه مي‌شود و اين بهترين فرصت براي شركت‌هايي است كه به دنبال منابع مالي هستند. 

حال شيپور با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرده كه عرضه‌ي عمومي سهام اين شركت در بازار سرمايه به تصويب هيئت‌مديره‌ي اين شركت رسيده است. رضا اربابيان، مديرعامل شيپور اعلام كرده كه عرضه‌ي عمومي سهام شيپور يكي از اهداف سال ۱۳۹۹ اين شركت است. مجبد آنت، مديرمالي شيپور نيز با اشاره به اينكه مجموعه‌هايي نظير شركت سرمايه‌گذاري اعتبار ايران، صندوق سرمايه‌گذاري رويش لوتوس، شركت سرمايه‌گذاري ايران و فرانسه و شركت سرمايه‌گذاري توسعه صنعتي ايران، سهامدار اين استارتاپ هستند و همچنين انظباط مالي خوبي در شيپور برقرار است، اعلام كرد روند بورسي شدن اين شركت سريع‌تر از ديگران خواهد بود. 

بايد ديد كه استارتاپ‌ها و مجموعه‌هاي نوپاي كشور كه براي حضور در بورس اعلام آمادگي كرده‌اند تا چه اندازه در اين فرايند موفق و سريع خواهند بود، چراكه اغلب مديران عامل و موسسان استارتاپ‌ها وجود قوانين سنتي در بورس را بزرگ‌ترين مانع براي ورود به اين بازار خوانده‌اند. 

منبع:

https://www.zoomit.ir/2020/4/25/347870/sheypoor-ipo-iran-stock-market/

اپل موزيك به تلويزيون‌هاي سامسونگ افزوده مي‌شود

۷۲ بازديد ۰ نظر

سال گذشته سامسونگ و اپل با معرفي اپليكيشن آيتونز براي تلويزيون‌هاي سامسونگ بسياري را غافلگير كردند. حال گويا نوبت به سرويس ديگري رسيده است تا به پلتفرم تلويزيون‌هاي سامسونگ اضافه شود.

از امروز كاربران تلويزيون‌هاي سامسونگ مي‌توانند از سرويس اپل موزيك نيز برخوردار شوند. اپليكيشن اپل موزيك براي تلويزيون‌هايي از سامسونگ قابل دسترس است كه از سال ۲۰۱۸ به بعد معرفي ‌شده باشند. همچنين در حال حاضر سرويس اپل موزيك در بيش از ۱۰۰ كشور قابل استفاده توسط دارندگان تلويزيون‌هاي سامسونگ خواهد بود.

مشتركان سرويس اپل موزيك مي‌توانند به استريم موسيقي دلخواه‌شان پرداخته و همچنين راديوي Beats 1 را گوش فرا دهند. جالب است بدانيد استفاده از اين اپليكيشن كاملا مستقل است و دارندگان تلويزيون‌هاي سامسونگ نيازي به دستگاه‌هاي اپل يا ارسال آهنگ‌ها به دستگاه از طريق ايرپلي ندارند.

تلويزيون‌هاي سامسونگ تنها به اپل موزيك محدود نيستند و علاقه‌مندان مي‌توانند از اسپاتيفاي نيز استفاده كنند. در حال حاضر امكان تماشاي موزيك ويديوها نيز از طريق اپليكيشن اپل موزيك فراهم شده است و همچنين سرويس «در خانه با اپل موزيك» نيز در دسترس كاربران قرار مي‌گيرد. اين سرويس جهت تشويق مردم براي خودقرنطينگي در شرايط بحراني گسترش بيماري كرونا در نظر گرفته شده است.

منبع:

https://www.zoomit.ir/2020/4/25/347852/apple-music-samsung-smart-tv/