اگر عاشق خودروهاي چيني هستيد و از محصولات داخلي هم خسته شدهايد، با قدرت خريدي در محدوده ۵۰ ميليون تومان ميتوانيد اين هفت خودرو را كه همگي از اهالي سرزمين اژدها هستند، بخريد.
از ورود خودروهاي چيني به ايران حدود يك دهه ميگذرد و حجم فروش اين محصولات حالا مدتي است كه از مرز يك ميليون دستگاه عبور كرده. چينيها، اما چه داشتند كه موفق شدند روي دست محصولات كرهاي و ژاپني بلند شوند و در مقاطعي حتي بر شركاي فرانسوي بازار خودرو ايران در برخي از كلاسها غلبه كنند؟
شايد نفت و درآمدهاي نفتي و مبادله پول نفت بهفروش رفته در چين با قطعات خودرو مهمترين موضوعي بود كه از سال ۹۱ تا ۹۵ زمينهساز تثبيت جايگاه خودروسازان چين در كشور شد. درعينحال آنچه خود محصولات چيني به ايرانيها هديه دادند، طرح و رنگ و امكانات بهتر بهرغم مونتاژ ضعيفتر، بازار راكدتر و دوام كمتر بود.
خودروهايي با درصد ساخت داخل پايين كه زمينه هزينه نگهداري نسبتاً بالايي را ايجاد ميكنند و بهنسبت توليدات داخلي فشار بيشتري را براي يافتن قطعه و هزينه تعمير و نگهداري به مالكان خود تحميل ميكنند. اينها، اما همه باعث نميشود تا كسالت بالاي مشتريان ايراني از سوار شدن صدباره بر ارابه قديمي پژو فراموش شود.
در واقع مونتاژيهاي داخلي براي خريداران اينقدر تكراري شدهاند كه برخي افراد حاضرند ضرر كنند ولي ديگر سوار پارس و پرايد و ۴۰۵ نشوند. افت قيمت بالاي خودروهاي پنج ساله چيني در بازار هم مزيد بر علت شده تا انتخاب برخي از چينيها جاذبه بالايي داشته باشد. اينجا ما هفت خودرو داريم كه با همان ايرادات تكنولوژيك، امكانات و طراحي بهتري را با خود دارند. بررسي آنها براي خريد شايد خيلي هم بد نباشد!
هافي لوبو / مدل ۱۳۹۴ (۳۰ تا ۳۵ ميليون تومان)
يك هاچبك كوچك با ظاهري عجيب و قديمي كه در كرمان مونتاژ ميشد و پس از يك عرضه محدود، خيلي زود گوشهگير شد. راهنما روي ستون جلو، چراغهاي مستطيلي در عقب و البته لاستيكهاي كوچك خودرو همه از بدترين نكات ظاهري درباره هافي لوبو هستند.
در عوض اين كوچولوي چيني كه در بازار خريدار چنداني ندارد اتاقش به نسبت رنو PK يا برخي ديگر از محصولات قديمي بازار، چينش بهتري داشته و بهواسطه پنجرههاي بزرگي كه دارد، كابين روشن و دلبازي دارد. مصرف سوخت پايين هم از ديگر مزاياي لوبو است.
ليفان ۵۲۰ دندهاي / مدل ۱۳۹۲ (۵۰ ميليون تومان)
زماني كه به ايران پا گذاشت با كيا ريو LS مونتاژي مقايسه ميشد و بخشي از اين همه اعتبار بهواسطه طراحي خاص جلوپنجره و فرم مناسب عقب اين خودرو بود.
سري ۵۲۰ ليفان كه فروش نسبتاً خوبي را در ايران تجربه كرد، در بخش دوام و ماندگاري خودرو ضعيفي نيست ولي ادوات ظاهري آن مخصوصاً در بخش كابين كيفيت خود را به خوبي حفظ نميكنند كه اين يك پوئن منفي براي ۵۲۰ است. برگ برنده ۵۲۰ البته در مقايسه با محصولات همقيمت امكاناتي است كه در اتاقش ارائه ميكند و خب، اين براي برخي از خريداران خوشايند است.
جك J۳ توجوي هاچبك / مدل ۱۳۹۱ (۴۷ ميليون تومان)
هم در نسخه سدان و هم مدل هاچبك جزء باكيفيتترين محصولات چيني حاضر در بازار ايران است. توجوي كه با كد J۳ توليد شد، در نسخه سدان از صندوق باري به گنجايش ۴۵۸ ليتر بهره ميبرد و به مدت كوتاهي در كرمان موتور مونتاژ شد و سپس براي هميشه خط توليد را ترك كرد.
از نقاط قوت اين محصول چيني، موتور كممصرفي است كه ساخته ميتسوبيشي بوده و هماهنگي مناسبي با گيربكس خودرو دارد. همين عامل در كنار مونتاژ مناسب خودرو موجب شد تا بهرغم امكانات معمولي، در بلندمدت خاطره خوبي از خود در ذهن خريداران ايراني بهجاي بگذارد.
چري ويانا / مدل ۱۳۹۰ (۳۵ تا ۴۵ ميليون تومان)
خودرويي سدان با بدنهاي شبيه يك پيكان فيسليفت! كه هر چقدر نامتوازن مونتاژ شده، اما ميتواند بهجاي خودروهاي ارزانقيمت داخلي مورد استفاده قرار گيرد.
صندوق بار بزرگ، اتاقي جادار براي پنج نفر در سفرهاي شهري و البته مصرف سوخت بالا از جمله مزايا و معايب اين چيني قديمي و دمده است. كيفيت پايين رنگ سپر و برخي ادوات تزئيني بدنه در كنار داشبورد قديمي و امكانات اندك از جمله دلايلي است كه پروژه توليد ويانا را به شكست كشاند. بههرحال در اين رنج قيمتي بهجز پرايد، ويانا ميتواند گزينه متفاوتي براي خريد باشد.
امويام ۵۳۰ / مدل ۱۳۹۱ (۵۰ ميليون تومان)
سداني با طرح نسل آخر ميتسوبيشي گالانت كه كيفيت سواري بدي ندارد و اگر اينقدر بد مونتاژ نميشد يا اين همه پرمصرف نبود شايد فروش بهتري را هم تجربه ميكرد. سري ۵۳۰ كه كشش مناسبي در دورهاي بالاي موتور دارد، در كنار صندوق بار جادار و اتاق بزرگ، به موتوري نسبتاً قدرتمند مجهز است كه يك امتياز است.
بزرگترين عيب جادارترين خودرو اين گروه، طراحي بخش عقب آن است، گرچه با راندن خودرو و ديدن صفحه نمايش لمسي، سانروف و سيستم تهويه مطبوع در كابين، احتمالاً مسئله طراحي يا مونتاژ ضعيف خودرو براي شما سريعاً حل خواهد شد.
گريتوال C۳۰ وليكس / مدل ۱۳۹۴ (۵۰ تا ۵۵ ميليون تومان)
طراحي ظاهري سدان كوچك گريتوال بد نيست، گرچه ۹ فرم بخش عقب آن ناشيانه از آب درآمده. در بخش كابين كليت آنچه خلق شده خوب است ولي كيفيت كاملاً متوسطي دارد. امكانات وليكس بد نيست و سيستم ترمز مناسبي دارد.
شايد اگر اين خودرو سال ۱۳۹۳ با قيمت ارزانتري به بازار عرضه ميشد ميتوانست در بازار ايران موفقيت را تجربه كند چرا كه از نظر كيفيتي از رقباي چيني خود جلوتر است و تكنولوژي بهكار رفته در شاسي و موتور از تويوتا ياريس ۲۰۰۰ به عاريت گرفته شده است. وليكس دندهاي بهترين انتخاب ممكن در اين گروه است.
راين ولا V۵ / مدل ۱۳۹۶ (۵۰ ميليون تومان)
خيليها خريدش را پيشنهاد نميكنند ولي در بازاري كه خدمات پس از فروش معنايي ندارد، چرا از اين سدان كوچك چيني كه ظاهري مشابه محصولات يك دهه قبل فولكس واگن دارد، استقبال نكنيم؟!
نمونههاي ساخته شده در سال ۹۶ كه ميزاني كاركرد دارند، هماينك در بازار خودرو بهايي در محدوده ۵۰ ميليون تومان دارند كه با توجه به ابعاد و سطح امكاناتي كه وي ۵ دندهاي دارد، قيمت منصفانهاي است. البته خب بايد پس از خريد خودرو با سختي فروش آن در بازار يا اتاق كوچكي كه براي چهار سرنشين بزرگسال جا دارد، كنار بياييد.
منبع:
https://www.bartarinha.ir/fa/news/921041/خودروهاي-چيني-۵۰-ميليوني