بعد از فرايندي نسبتا طولاني، دولت لوكزامبورگ حمل و نقل عمومي در اين كشور را به طور كامل رايگان اعلام كرد.
بر اين اساس از همين امروز استفاده از اتوبوس ها، ترامواها و قطارها در اين كشور كاملا رايگان است. اين كشور كوچك همواره تلاش داشته تا براي برطرف كردن مشكلات ترافيكي ايده «حمل و نقل رايگان» را در خاك خود پياده سازي كند.
طبق اعلام François Bausch وزير حمل و نقل اين كشور هدف از اين كار تبديل كردن لوكزامبورگ به يك آزمايشگاه سيار است هرچند كه اجراي اين طرح انتقاداتي را از سوي برخي سياستمداران در پي داشته است.
طبق گزارش هاي منتشر شده در اين رابطه، اجراي اين طرح حدودا ۴۶ ميليون دلار براي لوكزامبورگ آب مي خورد و در كنار آن خبري از تعديل نيرو هم نيست؛ يعني آن دسته از كاركنان ناوگان حمل و نقل لوكزامبورگ كه به دنبال اين طرح بيكار مي شوند به مشاغل تازه اي گمارده خواهند شد و قرار نيست اخراج شوند.
تا پيش از اين هر عدد بليط يك طرفه قطارهاي شهري در اين كشور دو دلار بود و براي خريد بليط هاي داراي اعتبار يك روزه نيز شهروندان لوكزامبورگ بايد ۴.۵۰ دلار پرداخت مي كردند. بد نيست اشاره كنيم كه سوخت در اين كشور بسيار ارزان و قدرت خريد مردم نيز بسيار بالاست.
البته ساكنان لوكزامبورگ عموما از خودروهاي شخصي خود براي سفرهاي درون شهري استفاده مي كنند و اين كشور بيشترين نرخ خودرو نسبت به جمعيت را در اروپا دارد، به همين خاطر ضروريست كه مقامات اين كشور به دنبال راه هايي فراتر از حمل و نقل رايگان باشند تا شهروندان را متقاعد كنند كه به جاي خودروهاي شخصي از وسايل حمل و نقل عمومي استفاده كنند.
اما ايراد ديگري كه به اين طرح گرفته شده زيرساخت هاي لوكزامبورگ است كه هنوز براي اجراي چنين پروژه اي آماده نيست: اتوبوس هاي فرسوده، تاخيرهاي پي در پي در برنامه زماني حركت قطارها و ساختار شبكه ترامواي اين كشور كه هنوز در دست توسعه قرار دارد و تكميل نشده باعث مي شود كه از اثرگذاري طرح هاي اينچنيني به ميزان زيادي كاسته شود.
با توجه به آنچه گفته شد اگر قرار باشد كه دست كم ۲۰ درصد از اهالي لوكزامبورگ خودروهاي شخصي شان در سفرهاي شهري كنار بگذارند و از وسايل حمل و نقل عمومي استفاده كنند ضروريست كه سرمايه گذاري هاي بيشتري در اين رابطه انجام شود. با اين حال به لطف چنين برنامه اي لوكزامبورگ نخستين كشوري است كه حمل و نقل عمومي در آن كاملا رايگان است!
منبع: