۱۰ سال قبل كه زمان بسيار دوري محسوب نميشود، اگر بودجه شما حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ ميليون تومان بود، ميتوانستيد برخي از بهترين خودروهاي ممكن موجود در بازار از نوع اروپايي يا آسيايي را خريداري كنيد.
خودروهايي كه اكنون برچسب لاكچري را بهخود ميبينند در آن زمان قيمتهايي بسيار معقول و البته در مقايسه با امروز، بسيار كمي داشتند.
بهنحوي كه يك دستگاه پرادو چهار در فولآپشن تنها ۸۷ ميليون تومان قيمت داشت يا كيا سورنتو در بهترين حالت تنها ۵۱ ميليونتومان برچسب نرخ خورده بود، اما حالا با داشتن چنين بودجهاي شما بايد تنها بين گزينههاي ايراني و چيني موجود در بازار، دنبال بهترين خودرو براي خريد باشيد.
اين نوشتار سعي در راهنمايي مشتريان براي خريد بهترين خودرو در محدوده قيمتي ۱۸۰ تا ۲۰۰ ميليون تومان از بين خودروهاي موجود در بازار ايران دارد.
ساندرو استپ وي
اين خودرو نسل به روز شده همان تندر ۹۰ پلاس، اما با قامتي بلندتر و بدون صندوق عقب است كه از گيربكس دوحالته اتوماتيك و دنده دستي بهره ميبرد و اكنون جزو پرطرفدارترين خودروهاي اين رده قيمتي محسوب ميشود.
جك S۳
اين كراساوور كوچك در مقايسه با رقباي خود از نظر امكانات در شرايط خوبي قرار دارد و از نظر دايناميك رانندگي نيز نمره خوبي خواهد گرفت. نقطهقوت اين خودرو سيستم تعليق نرم آن است كه سرنشينان را كمتر آزار ميدهد، اما مواد (متريال) استفاده شده در كابين، عايقبندي، لوازميدكي گران و فضاي كم رديف عقب از نكات منفي اين خودرو محسوب ميشود.
امويام X۲۲
نكات منفي اين خودرو نسبت به نكات مثبت آن بيشتر است. بهنحوي كه فنربندي خشك، گيربكس ناهماهنگ در نسخه اتوماتيك، فضاي كابين تنگ، استايل رانندگي نهچندان خوب و استفاده از متريال معمولي در كابين از نكات منفي اين خودرو محسوب ميشود، اما در مقابل مصرف سوخت پايين، طراحي خارجي خوب و ابعاد مناسب براي پارك داخل شهر از نكات مثبت اين خودرو است.
چري آريزو ۵
سدان چيني چري از طراحي بسيار زيباي خارجي سود ميبرد كه برگ برنده آن است. فضاي كابين، مصرف سوخت و عملكرد پيشرانه اين خودرو جزو نكات مثبت و جعبه دنده اتوماتيك ناهماهنگ، فنربندي ضعيف و متريال بيكيفيت در كابين از جمله نكات منفي اين خودرو بهحساب ميآيد.
چانگان CS۳۵
اين كراساوور چيني نيز مانند ساير هموطنان خود از متريال داخلي بيكيفيت رنج ميبرد و از گيربكس ناهماهنگي برخوردار است. لوازم يدكي گرانقيمت و كمياب خصوصا قطعات مهم پيشرانه يكي از نقاطضعف چانگان محسوب ميشود.
پيشرانه نهچندان قدرتمند در كنار آپشنهاي كم، از ديگر موارد منفي اين خودرو است، اما نكات مثبت اين خودرو محدود به فضاي مناسب كابين، مصرف سوخت كم و سيستم تعليق خوب آن ميشود.
امجي ۳۶۰
شايد امجي ۳۶۰ در اين بازه قيمتي، بهترين انتخاب براي خريد باشد، اما متأسفانه عرضه كم و نبود نمايندگي فروش و خدمات پس از فروش مناسب، اين خودرو را در بازار زمينگير كرده است.
پيشرانه خوب و هماهنگ با گيربكس، ظاهر زيبا، فرمان نرم و تيز، عايقبندي مناسب و طراحي كابين قابلقبول از ويژگيهاي مثبت اين خودرو است. علاوه بر نقاط ضعف مذكور، سيستم تهويه مطبوع دستي، نداشتن كروز كنترل، استارت دكمهاي و سيستم ورود بدون كليد از معايب ديگر اين خودرو محسوب ميشود.
دنا پلاس توربو
دنا پلاس توربو شارژ در نمونههاي نخست خودروهاي بسيار خوب و ارزنده محسوب ميشود كه به مرور و با كمتر شدن آپشنها در مقابل افزايش قيمت آن، جايگاه خود را از دست داد. فضاي كابين خوب، طراحي كابين معقول، پيشرانه اقتصاديتر نسبت به نمونههاي قبل و همخانواده خود از نكات مثبت اين خودرو محسوب ميشود.
از نكات منفي اين خودرو نيز ميتوان به كيفيت پايين مونتاژ و رنگ، كاهش فضاي رديف عقب، كاهش فضاي سر و شانه، عايقبندي نامناسب كابين و ضعف قواي پيشرانه در مسيرهاي سربالايي اشاره كرد.
تندر ۹۰ پلاس
تندر ۹۰ پلاس نسخه به روز شده تندر ۹۰ محسوب ميشود كه از نظر طراحي خارجي ارتقاي قابلقبولي داشته است. اين خودرو در بخش قواي فني بسيار خوب عمل خواهد كرد و نكته مثبت آن تنها به اين بخش محدود ميشود. اما نبود امكانات ايمني و رفاهي قابلقبول و طراحي كابين خستهكننده به همراه هزينه نگهداري بالا از نكات منفي اين خودرو محسوب ميشود.
نتيجهگيري
با مقايسه ۸ خودروي مذكور موجود در بازار ايران در رده قيمتي ۱۸۰ تا ۲۰۰ ميليون تومان به جرأت ميتوان گفت كه قطعا اولويت خريد با خودروهاي رنو تندر ۹۰ پلاس و رنو ساندرو استپ وي خواهد بود.
چرا كه با مقايسه نقاط مثبت و منفي اين خودروها ميتوان پي برد كه قواي فني و كيفيت ساخت بسيار خوب اين خودروها برخي نكات منفي آن در زمينه كمبود امكانات رفاهي، طراحي كابين خستهكننده و هزينههاي بالاي نگهداري را پوشش خواهد داد.
همچنين باوجود اينكه دنا پلاس نكات منفي بسياري دارد، اما اين خودرو براي خريد در بازه قيمتي مذكور در اولويت بعدي قرار ميگيرد و دليل اين انتخاب نيز در دسترس بودن نمايندگي و قطعات خودروي مذكور است.
در رتبه سوم كانديداهاي خريد خودرو در اين رده قيمتي نيز امجي ۳۶۰ قرار ميگيرد كه از نظر فني بهترين گزينه در اين بازه محسوب ميشود و مشكل اصلي آن ضعف خدمات پس از فروش است.
در رتبههاي بعدي اين رده قيمتي نيز بهترتيب خودروهاي آريزو ۵، جك S۳، چانگان CS۳۵ قرار گرفته و امويام X۲۲ قعرنشين نامزدهاي خريد مشتريان در بازه قيمتي ۱۸۰ تا ۲۰۰ ميليون توماني موجود در بازار ايران است.
نبض بازار
با مقايسه ۸ خودروي مذكور موجود در بازار ايران در رده قيمتي ۱۸۰ تا ۲۰۰ ميليون تومان به جرأت ميتوان گفت كه قطعا اولويت خريد با خودروهاي رنو تندر ۹۰ پلاس و رنو ساندرو استپ وي خواهد بود.
رتبه سوم خريد
در رتبه سوم كانديداهاي خريد خودرو در اين رده قيمتي نيز امجي ۳۶۰ قرار ميگيرد كه از نظر فني بهترين گزينه در اين بازه محسوب ميشود و مشكل اصلي آن ضعف خدمات پس از فروش است.
منبع:
https://www.bartarinha.ir/fa/news/921018/كدام-خودروها-با-بودجهي-۱۸۰-تا-۲۰۰-ميليون-ارزش-خريد-دارند