آيا هواپيماي فضايي چند بار مصرف دوباره رونق مي‌گيرد؟

۳۴ بازديد ۰ نظر

رؤياي پرواز فضايي وقتي آغاز شد كه اولين هواگرد در سال ۱۹۰۳ در كيتي هاك كاروليناي شمالي به پرواز درآمد و پس از گذشت ۷۰ سال به چيزي مانند هواپيماهاي امروزي رسيديم. اما با وجود برنامه‌ها، نمونه‌ها و پروازهاي اوليه‌ي بسيار از آن زمان، فقط دو هواپيماي فضايي تاكنون به بهره‌برداري رسيده‌اند: شاتل فضايي و بوئينگ X-37B. از اين دو، تنها بوئينگ كوچك بدون سرنشين همچنان در حال فعاليت است.

رؤياي هواپيماي فضايي همچنان زنده است؛ حتي اگر جاه‌طلبي در مورد نقش واقعي آن‌ كمرنگ شده باشد. به گزارش بي‌بي‌سي، ظاهرا در سپتامبر ۲۰۲۰، چين هواپيماي فضايي بوئينگ‌مانند داراي قابليت استفاده مجدد را پرتاب كرد و ممكن است تا هفت پروژه‌ي هواپيماي فضايي بدون خدمه و با خدمه در دست توسعه داشته باشد. آزمايشگاه خودگردان پروازگر اسپيس رايدر (Space Rider) آژانس فضايي اروپا نيز منتظر است كه در سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شود و ميني هواپيماي فضايي هند اواخر اين دهه به بهره‌برداري خواهد رسيد.

اما هنوز براي فرستادن فضانوردان به فضا به راكت‌ا متكي هستيم و آن‌ها را در كپسول‌هاي معلق به‌وسيله‌ي‌ چتر نجات به زمين برمي‌گردانيم؛ بنابراين، چرا هواپيماي فضايي (به ‌جز شاتل فضايي بازنشسته ناسا) هنوز به پرواز درنيامده است؟

يك پاسخ به سؤال فوق را مي‌توان در محل آزمايش‌ها ري‌اكشن انجينز (Reaction Engines) در ۲۹۰۰ كيلومتري كيتي هاك در دامنه‌ي كوه‌هاي راكي در كلرادو پيدا كرد. امكانات موجود در فرودگاه فرانت رينج كلرادو (فرودگاه هوا و فضاي كلرادو) براي آزمايش‌ فناوري كه موتور راكت جديد انقلابي ري‌اكشن انجينز به آن وابسته است، تنظيم شد. اين آزمايش‌‌ها از حمايت دارپا (آژانس پروژه‌هاي پژوهشي پيشرفته‌ي دفاعي آمريكا) برخوردار بود.

ري‌اكشن انجينز شركت هوافضاي بريتانيايي است كه توسط مهندساني به نام‌هاي آلن باند، ريچارد وارويل و جان اسكات در سال ۱۹۸۹ پس از لغو پروژه هواپيماي فضايي بريتانيايي هوتول تأسيس شد. هدف اين شركت ايجاد جانشين هوتول و موتور آن بود. هواپيماي فضايي جديد اسكاي‌لون نام دارد و طي يك مرحله در مدار قرار مي‌گيرد.

SABRE، موتور موشك هيدروژني است كه مي‌تواند هواپيماي فضايي مانند اسكاي‌لون را با استفاده از اكسيژن اتمسفر زمين از سرعت صفر به سرعت‌ مافوق صوت برساند و سپس هنگام حركت با سرعت كافي، وسيله‌ي نقليه را در فضا با استفاده از ذخيره‌ي اكسيژن دروني مانند يك راكت معمولي وارد مدار كند. آن‌ها امروزه با نام‌هاي بزرگ صنعت از جمله بوئينگ، بريتيش ايروسپيس و رولز-رويس و نيز آژانس‌هاي فضايي بريتانيا و اروپا پشتيباني مي‌شوند.

منبع: 

https://www.zoomit.ir/fundamental-science/367287-return-of-reuseable-spacecraft/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.