محبوب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي جهان در سال ۲۰۱۹

۹۲ بازديد ۰ نظر

در سال‌هاي اخير، بررسي محبوبيت شبكه‌هاي اجتماعي به تعداد كاربران فعال محدود بود و دراين‌بين، فيس‌بوك به دليل قدمت بيشتر از اغلب شبكه‌هاي اجتماعي، در جايگاه نخست اين رده‌بندي قرار مي‌گرفت. بااين‌حال، محبوبيت شبكه‌هاي اجتماعي را مي‌توان از زاويه‌اي ديگر نيز موردبررسي قرار داد.

ما در اين مقاله با بررسي تمامي جوانب از جمله ميزان تأثيرگذاري شبكه‌هاي اجتماعي در سطح جامعه، تعداد پست‌ها، تعداد كاربران و زمان سپري‌شده در اين پلتفرم‌ها، به يك بررسي جامع از محبوب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي جهان در سال ۲۰۱۹ رسيده‌ايم.

۱. اينستاگرام

با محبوب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي جهان آشنا شويد

بر خلاف باور بسياري از وب‌سايت‌هاي فناوري، اين اينستاگرام است كه در بين تمامي شبكه‌هاي اجتماعي، در رتبه نخست محبوبيت در بين كاربران قرار دارد. هرچند تعداد كاربران اينستاگرام، يك ميليارد نفر است و اين تعداد، معادل نيمي از كاربران فيس‌بوك است، اما كاربران اينستاگرام از نظر تعامل با اين شبكه اجتماعي، در جايگاهي بسيار بالاتر از فيس‌بوك قرار دارند.

بسياري از كاربران فيس‌بوك به‌صورت هفتگي و ماهيانه به اين شبكه اجتماعي مراجعه مي‌كنند، اما كاربران اينستاگرام معمولاً روزي چندبار در اين شبكه حضور دارند. همين موضوع باعث شده تا از نظر بازاريابي، اينستاگرام در جايگاه نخست محبوب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي جهان قرار بگيرد.

طبق اطلاعات ارائه شده توسط فيس‌بوك كه مالكيت اينستاگرام را به عهده دارد، كاربران فعال اين شبكه اجتماعي، روزانه حدود ۶۳ دقيقه را به‌صورت متوسط در اين شبكه اجتماعي مي‌گذرانند. همين موضوع باعث شده تا اينستاگرام، راهكار‌هايي را براي كاهش اعتياد به اين شبكه اجتماعي، در اختيار كاربران قرار دهد.

اينستاگرام، به‌عنوان يك پلتفرم اشتراك‌گذاري عكس، فعاليت خود را به‌صورت رسمي، از سال ۲۰۱۰ آغاز كرد، اما بعد از مدتي با فاصله گرفتن از ايده اوليه، به يك شبكه اجتماعي جامع براي اشتراك‌گذاري اطلاعات، عكس، ويديو و فروش محصولات به‌صورت اينترنتي تبديل شد.

سودآوري ۵۰۰ ميليون دلاري اينستاگرام در سال‌هاي اوليه ارائه باعث شد تا اين برنامه با قيمت ۱ ميليارد دلار توسط فيس‌بوك خريداري شود. اينستاگرام در ايران نيز در كنار تلگرام، محبوب‌ترين شبكه اجتماعي كاربران ايراني به حساب مي‌آيد.


۲. يوتيوب

با محبوب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي جهان آشنا شويد

يوتيوب كه يك شبكه اجتماعي و وب‌سايت اشتراك‌گذاري ويديو است، در سال ۲۰۰۵ به دنياي فناوري معرفي شد. با گذشت كمي بيش از يك سال از زمان ارائه اين پلتفرم، گوگل يوتيوب را با قيمت ۱/۶۵ ميليارد دلار خريداري كرد تا بزرگ‌ترين وب‌سايت ويديويي جهان، در اختيار قدرتمندترين شركت فناوري جهان قرار بگيرد.

در سال ۲۰۱۹، يوتيوب حدود ۲ ميليارد كاربر فعال را به خود اختصاص داده و البته بينندگان اين وب‌سايت نيز فراتر از ۳ ميليارد نفر پيش‌بيني مي‌شوند. همين موضوع باعث شده تا در عمل يوتيوب به مهم‌ترين پلتفرم اشتراك‌گذاري ويديو در جهان تبديل شود.

از سال ۲۰۰۷، يوتيوب براي بيش از ۴۵ كشور جهان بومي‌سازي شده و نسخه اختصاصي كشور‌هاي مختلف در اختيار كاربران قرار دارد. هرچند در ايران و از سال ۱۳۸۸، يوتيوب در بين سايت‌هاي فيلتر شده قرار دارد و امكان دسترسي مستقيم كاربران ايراني به اين شبكه اجتماعي وجود ندارد.


۳. فيس‌بوك

با محبوب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي جهان آشنا شويد

فيس‌بوك از نظر تعداد كاربران فعال، با ۲ ميليارد و نيم كاربر، در جايگاه نخست شبكه‌هاي اجتماعي قرار دارد، اما نكته مهم، دقت به اين موضوع است كه تنها ۳ درصد از كاربران فيس‌بوك، به صورت روزانه به اين پلتفرم سر مي‌زنند. همين موضوع باعث شده تا در عمل، اين شبكه اجتماعي در ماه حدود ۱ ميليارد نفر كاربر را به خود اختصاص دهد.

فيس‌بوك در آغاز تنها براي كاربراني از دانشگاه هاروارد در دسترس بود، اما پس از مدتي، محبوبيت اين شبكه اجتماعي به حدي رسيد كه كاربراني از سراسر جهان در آن به عضويت درآمدند. بااين‌حال اين شبكه اجتماعي مخالفان زيادي را نيز به خود اختصاص داده است.

بسياري از مخالفان فيس‌بوك، اين پلتفرم را يك ابزار جاسوسي از كاربران و فروش اطلاعات به حساب مي‌آورند. جولين آسانژ مؤسس و مدير وبگاه ويكي‌ليكس مي‌گويد:

«فيس‌بوك تنفرآميزترين ابزار جاسوسي است كه تاكنون ايجاد شده‌است. هر كس كه نام و مشخصات دوستان خود را به شبكه اجتماعي فيس‌بوك اضافه مي‌كند بايد بداند كه به شكل رايگان در خدمت دستگاه‌هاي اطلاعاتي آمريكاست و اين گنجينه اطلاعاتي را براي آن‌ها تكميل مي‌كند.»

فيس‌بوك در مقاله‌اي در دسامبر ۲۰۱۳ اعلام كرد، از اين امكان برخوردار است كه پيش‌نويس نوشته‌هاي كاربر را كه نهايتاً تصميم به انتشار آن‌ها نمي‌گيرد، همان‌طور كه تايپ مي‌شوند، ذخيره و نگه‌داري كند. مقاله مشخص مي‌كند كه فيس‌بوك بر انديشه‌هاي اشخاص حتي بدون انتشار نظارت دارد.

فيس‌بوك در ايران چندين بار فيلتر و رفع فيلتر شده است. بااين‌حال پس از انتخابات ۱۳۸۸، فيس‌بوك به‌طور كامل در ايران فيلتر شد و در حال حاضر به‌صورت مستقيم امكان دسترسي به اين شبكه اجتماعي وجود ندارد.


۴. توييتر

با محبوب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي جهان آشنا شويد

توييتر يك شبكه اجتماعي و ميكروبلاگ است كه به كاربران اجازه مي‌دهد محتواي متني، عكس و ويديو را به صورت محدود و كوتاه به اشتراك بگذارند. اين اپليكيشن كه در قالب وب‌سايت و برنامه موبايل ارائه شده، اولين بار در سال ۲۰۰۸ به دنياي فناوري معرفي شد.

توييتر اين‌روز‌ها به پتلفرم محبوب اشتراك‌گذاري اطلاعات جدي و مهم در فضاي اينترنت شده است. بسياري از سياست‌مداران مشهور، هنرمندان و اشخاص تأثيرگذار در سطح جهان، اطلاعات مد نظر خود را به‌صورت رسمي از توييتر به اشتراك مي‌گذارند.

توييتر بيش از ۳۰۰ ميليون كاربر فعال دارد، با اين حال بايد به اين موضوع اشاره شود كه نزديك به ۱ ميليارد نفر به صورت هفتگي به صفحات يا توييت‌هاي انتشار يافته در اين شبكه اجتماعي، مراجعه مي‌كنند.

در ايران توييتر به‌صورت مستقيم در دسترس نيست. اين عدم دسترسي به سال ۱۳۸۸ و حواشي پس از انتخابات بر مي‌گردد. هرچند محبوبيت توييتر در بين كاربران ايراني با فيلترينگ اين شبكه چندان دچار كاهش نشده و حتي مسئولين دولتي نيز در توييتر مشغول به اشتراك‌گذاري اطلاعات هستند.


۵. اسنپ‌چت

با محبوب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي جهان آشنا شويد

اسنپ‌چت يك پلتفرم اشتراك‌گذاري عكس و ويديو است كه اغلب مورد استفاده كاربران نوجوان و جوان اينترنت قرار مي‌گيرد. تمامي تصاوير ارسال‌شده در اسنپ‌چت، مي‌توانند داراي محدوديت زمان و تعداد مشاهده باشند.

با استفاده از اين برنامه، كاربران مي‌توانند عكس گرفته يا ويدئو ضبط كنند و سپس به آن‌ها متون يا نقاشي اضافه و آن‌ها را به ليستي از دريافت‌كنندگان مشخص‌شده ارسال كنند. فيلتر‌هاي استفاده‌شده در اين برنامه به حدي قدرتمند است كه آن را مي‌توان با تغييرات حرفه‌اي عكاسي مقايسه كرد.

اسنپ‌چت با ايده حفاظت از داده‌هاي كاربران در سال ۲۰۱۱ طراحي شد و مدتي بعد نيز به بازار عرضه شد. بااين‌حال اين برنامه برخلاف ايده اوليه، مسيري متفاوت رو طي نموده است و اين روز‌ها به راهي براي ارسال تصاوير سلفي و بسيار شخصي تبديل شده است.

كاربران فعال اسنپ‌چت در جهان بيش از ۴۰۰ ميليون نفر هستند كه مدت‌زماني نزديك به ۳۵ دقيقه در روز را در اين شبكه اجتماعي محبوب سپري مي‌كنند.

زمان دقيق فيلتر شدن اسنپ‌چت در ايران مشخص نيست، اما مي‌توان تأييد كرد كه بسياري از توانايي‌هاي اين برنامه از جمله ساخت اكانت كاربري، با آي‌پي ايران غيرممكن است.


۶. پينترست

با محبوب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي جهان آشنا شويد

پينترست يك شبكه اجتماعي اشتراك‌گذاري مولتي‌مديا است كه در سال ۲۰۰۹ و با سرمايه‌اي سنگين براي يك استارت‌آپ، شروع به فعاليت كرد. كاربران اين شبكه مي‌توانند تصاوير و مطالب مد نظر خود را به پينترست اضافه كنند و يا حتي پست‌هاي ديگر كاربران را نيز به اشتراك بگذارند.

تعداد كاربران فعال پينترست، بين ۳۰۰ تا ۵۰۰ ميليون نفر پيش‌بيني مي‌شود. بيش از ۶۸ درصد كاربران اين شبكه اجتماعي را زنان تشكيل مي‌دهند. همين موضوع باعث شده تا پينترست به بازار هدفي مشخص براي بازاريابي محصولات مناسب بانوان تبديل شود.

پينترست در ايران در سال ۱۳۹۱ فيلتر شد، اما در سال ۱۳۹۶ براي مدتي به صورت مستقيم در دسترس كاربران قرار گرفت. در اين سال‌ها پينترست چندين بار فيلتر شده است. هرچند در حال حاضر، استفاده از اين شبكه اجتماعي به صورت مستقيم امكان‌پذير است.


۷. لينكدين

با محبوب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي جهان آشنا شويد

لينكدين يك شبكه اجتماعي متمركز بر فعاليت‌هاي تجاري است. نسخه اوليه اين شبكه اجتماعي در سال ۲۰۰۳ بازار ارائه شد. كاربران اين شبكه در سال ۲۰۰۶ از ۲۰ ميليون نفر گذشتند و اين روز‌ها بيش از ۶۳۰ ميليون نفر در اين شبكه عضويت دارند. هرچند كاربران فعال لينكدين را بين ۲۰۰ تا ۳۵۰ ميليون نفر پيش‌بيني مي‌كنند.

به نظر مي‌رسد بازديد ماهانه از وب‌سايت لينكدين حدود ۶۵ ميليون نفر در آمريكا و ۱۸۰ ميليون نفر در سطح جهان باشد. اعدادي كه نشان‌دهنده اهميت اين شبكه اجتماعي در فعاليت‌هاي تجاري، بازاريابي و كاريابي است.

لينكدين در ايران يك شبكه اجتماعي آزاد و كم‌وبيش محبوب به‌حساب مي‌آيد كه به روشي استاندارد براي انتشار رزومه كاري تبديل شده است.


۸. رديت

با محبوب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي جهان آشنا شويد

رديت يك وبگاه و برنامه اشتراك‌گذاري نظرات و بحث است كه در سال‌هاي اخير، به جايگاهي براي مقابله بسياري از كاربران و كارشناسان تبديل شده است. يكي از بخش‌هاي معروف رديت، گزينه «من هستم» است كه به كاربران اجازه مي‌دهد تا از اشخاص مشهور جهان، هر پرسشي كه دوست دارند، بپرسند. تاكنون بسياري از افراد مشهور نظير، باراك اوباما، جيمي كيمل، ران پال، استيون كلبر، زاك براف و نيل استراس در اين بخش شركت كرده‌اند.

وب‌سايت رديت در حال حاضر حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليون كاربر فعال دارد. هرچند بينندگان بسيار زيادي بدون ثبت‌نام از صفحات اين وب‌سايت ديدن مي‌كنند. پس از چندين بار فيلتر و رفع فيلتر شدن، در حال حاضر امكان استفاده از اين شبكه اجتماعي، در ايران فراهم است.


۹. تيك‌تاك

با محبوب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي جهان آشنا شويد

تيك‌تاك يك شبكه اجتماعي اشتراك‌گذاري مولتي‌مديا است كه در كشور چين محبوبيتي بسيار زياد دارد. حدود ۵۰۰ ميليون كاربر اغلب نوجوان، از اين شبكه اجتماعي استفاده مي‌كنند. با اين حل پيش‌بيني مي‌شود كه كاربران بين‌المللي تيك‌تاك، بين ۱۰۰ ميليون تا ۲۰۰ ميليون نفر باشند.

كاربران تيك‌تاك مي‌توانند ويديو‌هايي كوتاه را از خود به اشتراك بگذارند. موضوعي كه در ديگر شبكه‌هاي اجتماعي نيز امكان‌پذير است، اما به نظر مي‌رسد محبوبيت تيك‌تاك، مرتبط با استفاده نوجوانان از اين شبكه اجتماعي باشد.

از ۲‍۱ مهر ۱۳۹۸، برنامه تيك‌تاك در ايران به‌صورت مستقيم در دسترس نيست. هرچند فيلترينگ اين برنامه به‌صورت رسمي اعلام نشده است.


۱۰. تيندر

با محبوب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي جهان آشنا شويد

تيندر يك شبكه اجتماعي و برنامه دوست‌يابي و آشنايي اينترنتي است كه به كاربران اجازه مي‌دهد، اشخاص نزديك به خود را تا فاصله ۱۰۰ كيلومتري مشاهده، لايك و يا ديس‌لايك كنند. درصورتي‌كه هر دو فرد شركت‌كننده در اين قسمت، گزينه لايك را انتخاب كرده باشند، امكان برقراري ارتباط بين اين دو فرد وجود دارد.

به نظر مي‌رسد بيش از ۵۰۰ ميليون نفر در سراسر جهان از تيندر براي روابط مختلف آشنايي، دوستي، همسريابي استفاده مي‌كنند. تاكنون مخالفت‌هاي زيادي با اين شبكه اجتماعي در سطح جهان انجام شده است. عدم وجود امنيت كافي، كاربران فيك و كلاه‌بردار و مهم‌تر از همه، تمركز بر روي چند عكس براي انتخاب اشخاص، باعث شده تا بسياري از كاربران تيندر بعد از مدتي اين شبكه را ترك كنند.

تيندر در ايران به‌صورت مستقيم در دسترس نيست و امكان استفاده از امكانات مالي و پولي اين شبكه نيز از سوي شركت ارائه‌كننده براي ايرانيان محدود شده است. بااين‌حال به نظر مي‌رسد تيندر در ايران حدود ۵۰۰۰ نفر كاربر فعال داشته باشد.

 

 

منبع:

https://www.bartarinha.ir/fa/news/934311/محبوب‌ترين-شبكه‌هاي-اجتماعي-جهان-در-سال-۲۰۱۹

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.